Et hurtigt ‘dirty’ tælletræ i Maple

Der er flere måder at tegne et tælletræ på i Maple. Èn af metoderne finder du beskrevet i vores bog Den Lille Maplebog som kan købes på Saxo.dk.

Vi vil beskæftige os med en hurtig ‘dirty’ metode, der ikke giver os de samme muligheder for at kontrollere træet, som metoden beskrevet i bogen, men alligevel formår at få jobbet gjort – overskueligt, hurtigt og effektivt.

For at kunne genanvende metoden, anbefaler vi, at du, når du har skrevet koden, gemmer den som en task i din palette således, at du, når du næste gang skal lave et hurtigt tælletræ, kan klikke på tasken og ikke behøver at huske kommandoerne der skal anvendes.

I Maple kan man kode sig til at tegne binære træer – det er denne mulighed vi vil misbruge til at tegne et simpelt tælletræ. I en opgave kunne der f.eks. stå; Du skal finde antallet af udfald i ”plat og krone”, hvor du gentager forsøget tre gange.

P står for plat og K for krone.

I Maple klares dette ved at skrive:

with(GraphTheory);
t := SpecialGraphs:-CompleteBinaryTree(3);
DrawGraph(t);

Pakken GraphTheory skal kaldes for at kunne anvende kommandoen DrawGraph og t tildeles værdien 3 fordi vi skal kaste med mønten tre gange. Når du først har skrevet koden, og afprøvet, at den fungerer, så husk at gemme den som en task.

Hele øvelsen kommer til at se således ud i Maple…

Nu kan du, ved at klikke inde i cirklerne, udskifte tallene med P og K, og ved hjælp af kontekstmenuen til højre, skifte farver i både cirkler og på linjer – hvad du ikke kan, ved hjælp af denne metode, er at tilpasse cirklens størrelse og dermed få tekst til at stå inde i cirklerne.

Lad os antage, at vi skal markere, på hvor mange måder vi kan få P tre gange i træk!

Sådan – et hurtigt tælletræ, uden for meget arbejde, pænt sat op og fordelt jævnt i Maple! Selvfølgelig kan træet bearbejdes yderligere, ved at klikke på træet og bearbejde det som en tegning (Drawing), hvis du ønsker det – men i vores optik, er det en fyldestgørende repræsentation af det simple tælletræ .