Maple-konferencen 5. oktober 2022
Et udbytterigt møde! Nyheder, eksempler og gennemgange af forskellige problemstillinger blev taget op, afslutningsvis talte vi om, hvordan vi kan inddrage de elever, hvor matematikken volder vanskeligheder og herunder, hvordan CAS-værktøjer måske kan hjælpe.
Kendal fra England var tovholder, to studerende fra Sverige deltog, men forsvandt da de havde fået fat i den danske GymPakke til Maple. Den svenske, som jeg havde fornøjelsen af at se lidt på, virkede i sammenligning ikke så fyldestgørende.
Maple i folkeskolen blev gennemgået, med de nyheder, såsom WYSIWYG, der har betydning for udskrivningen blev fortalt, ligeledes hvordan programmet kan understøtte ordblinde elever med ikoner og oplæsning af opgavetekster og elevernes egne skrevne tekster ved hjælp af Adgang For Alle og installation af en dansk stavekontrol.
Maple Learn blev kort berørt, fordi den er browserbaseret og dermed understøtter hjælpeværktøjerne der understøtter de ordblinde elever, såsom Adgang For Alle og Appwriter. At vi alligevel fortsat foretrækker og anbefaler installationsprogrammet, hænger sammen med en stejl indlæringskurve samt dets mangel på at kunne generere diagrammer, og manglende mulighed for at kunne benævne akser og kurver.
Never the less er vi startet på at lave et cheat-sheet til Maple Learn også, der muligvis, i hvert fald i starten, kan tage lidt af brodden af den stejle indlæringskurve.